להיות שכיר אצל מעביד זר - תעשו את זה נכון!


בשנת 2020 עובדים שכירים, כמו גם מעסיקים רבים, גילו שהמרחק אינו מהווה בעיה לשיתוף פעולה וגיוס כוח אדם. כי הרי בכל מקרה כולם עובדים מהבית, ישיבות מתקיימות דרך מערכת זום ואפשר לשמור על הקשר דרך התכתבות בדואר אלקטרוני או שיחות סקייפ.

וכך יותר ויותר מעבידים מגייסים עובדים שכירים או פרילנסרים בחו"ל. גם בישראל.

מה לעשות אם קיבלתם הצעת עבודה מחברה זרה?

במידה ולמעביד שלכם אין נוכחות בארץ - לא מפעל ולא משרדים - הרי הם לא רשומים במס הכנסה בישראל, אין להם תיק ניכויים והם לא יכולים להפיק לכם תלוש משכורת.

ישנן שתי אפציות:

הראשונה - לפתוח תיק ברשויות המס. מה שהופך אתכם לפרילנסרים עצמאיים.

במקרה כזה תצטרכו לנהל מערכת הנהלת חשבונות בהתאם להוראות ניהול ספרים המתאים לענף שלכם ולדווח על ההכנסות במהלך השנה. זה לא תמיד מסובך, אבל בהחלט דורש זמן וידע בסיסי.

תצטרכו להירשם גם במע"מ כעוסק ולדווח - לרוב פעם בחודשיים, רק אם לא מדובר בעוסק פטור שיכול לדווח פעם בשנה.

לקראת משא ומתן עם החברה המעסיקה, תכינו חישוב עלות של השירותים שאתם נותנים. זכרו שבמקרה זה אתם לא מקבלים שכר נטו לחשבון הבנק, אלא שהתשלום אמור לכלול את כל ההוצאות הנלוות כדי לשמור על רמת ההכנסה שלכם. במילים אחרות - תחשבו את עלות המעביד. 

האם לביצוע עבודה נדרש לרכוש ציוד, חומרים או תוכנות? כמה זה יעלה ולכמה זמן יספיק? תוסיפו הוצאות לחישוב.

מה לגבי הוצאות מימון? עמלות שבנק גובה על עברות מט"ח מחו"ל לפעמים מאוד גבוהות. גם נושא של הפרשי שער מט"ח אמור לבוא לידי ביטוי בהסכם התקשרות, כדי למנוע ירידת הכנסה מסיבות שלא תלויות בכם.

יש להתייחס לנושא מע"מ - לא תמיד מתן שירות לתושב חוץ חייב במע"מ בשעיור אפס, לפעמים מדובר בעסקה חייבת במע"מ בשעיור מלא. ואם כן - תצטרכו להוסיף לחישוב שלכם עוד 17%.

נשמע מסובך? 

אופציה שניה - להישאר בסטטוס של עובד שכיר.

מכוון שלמעביד שלכם אין נוכחות בארץ ואין תיק ניכויים, תצטרכו לטפל בכל העניין של תשלום מס הכנסה ודמי ביטוח לאומי לבד.

ראשית, יש להודיע למס הכנסה ולביטוח לאומי על תחילת עבודתכם כשכיר אצל מעביד זר. ניתן לעשות זאת לבד או דרך המייצג, בכתב.

בביטוח לאומי יקבעו לכם מקדמות ע"פ הכנסה הצפויה. שיעור דמי הביטוח יהיה זהה למה שמשלמים עצמאיים - הסיבה לכך היא שחלק מהזכויות הסוציאליות אינן זמינות עבורכם - למשל, לא תוכלו לקבל פיצוי במקרה של פשיטת רגל של המעביד.

במס הכנסה לא תמיד קובעים מקדמות, אך אני ממליצה לבקש מהם לעשות זאת כדי לא לגלות חוב שנצבר בעקבות הגשת דו"ח השנתי. 

גם כאן תצטרכו להגיש דו"ח שנתי (מי חייב להגיש דו"ח שנתי בישראל?). תשמרו את כל המסמכים, הקשורים לקבלת תשלומים עם ציון תאריך התשלום, סכום ברוטו (כולל עמלות בנק או פייפל) וסוג המטבע.

תשמרו גם את כל המסמכי הוצאות הקשורות באופן ישיר להפקת הכנסה.

אני מניחה שהמעביד הזר לא יפתח עבורכם תוכנית ביטוח פנסיוני, תצטרכו לעשות זאת לבד. לגבי עצמאים קיים חוק המחייב להפקיד סכום בהתאם להכנסותיהם. לעובדים שכירים אין חובה לעשות זאת, אך אני ממליצה בחום לטפל בנושא זה בזמן וגם לנצל הטבות מס.

יש לוודא שמעביד הזר לא מנכה מהשכר שלכם מס מקומי או תשלומים אחרים ללא הסכמתכם. בעיקרון, כאשר מדובר בעבודה שמתבצעת ע"י תושב ישראל הנמצא בארץ - על פי רוב אמנות בינלאומיות למניעת כפל מס, הכנסה זאת תחוייב במס לפי מקום תושבותו - בישראל. לפעמים מעסיק זר יבקש מכם אישור תושבות - לדעתי זה מיותר, אבל מנסיון אני יודעת שזה קורה. ניתן לקבל אישור כזה במס הכנסה - לבד או דרך המייצג. אך אם חלק מהעבודה מתבצעת בחו"ל - יש להתייחס לנושא של קביעת תושבות לצרכי מס הכנסה.

לכל שאלה או עזרה אתם מוזמנים לפנות אלי. אני עובדת עם לקוחות באמצעות סקייפ או וואטסאפ בכל מקום בעולם.

.Photo by Standsome Worklifestyle on Unsplash


תגובות

  1. המאמר ערוך יפה.

    אין התייחסות במאמר לגבי ניכוי הוצאות מותרות בניכוי של עובד ישראלי שמעסיקו הינו מעסיק זר.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

רשומות פופולריות