מה זה "חוק בקהאם"?


"חוק בקהאם" - הינו הסדר מס שהתקבל בספרד בשנת 2004 המאפשר לזרים שעברו לעבוד בספרד,  אפשרות לשלם מס כתושבי חוץ, אף על פי שהם נמצאים במדינה זמן ממושך.

באופן לא מפתיע, מקורו של החוק בדיוויד בקהאם, אשר עבר באותה תקופה לשחק בריאל מדריד.

על פי חוקי המס הספרדי (וכך גם ברוב מדינות בעולם, כולל ישראל) - יחידים המבלים בספרד 183 ימים ומעלה במהלך השנה, נחשבים בדרך כלל כתושבים לצרכי מס. היעדרות זמנית הינה שולית בעת קביעת תושבות, אלא אם כן אדם יכול להוכיח כי הוא מתגורר בדרך קבע במדינה אחרת. לפיכך, כדורגלנים המגיעים לספרד היו הופכים אוטומטית לתושבי ספרד בגלל כמות הימים, והיו מחויבים במס על הכנסותיהם ונכסיהם ברחבי העולם.

כדי להקל על נטל המס ולמשוך אנשים כמו בקהאם ובכלל ספרטאים ומנהלים בכירים, תוקנו הגדרות תושבות עם הצו המלכותי 687/2005, אושרו ע"י הממשלה בשנת 2005 והוחלו רטרואקטיבית, מדו"חות 2004.

שינוי החקיקה איפשר ליחידים שעברו ממדינה אחרת לספרד לבחור במיסוי כתושב ספרד או כתושב חוץ, לפי בחירתו. הבחירה חלה בשנת ההגעה לספרד למשך חמש שנים הבאות. במידה ויחיד היה מחליט להישאר תושב חוץ - היה משלם מס על הכנסתיו שנצמחו בשטח ספרד בלבד, המחושב בשיעור של 24%. זאת במקום לחשב מס פרוגרסיבי (מס שולי לפי מדרגות), כאשר הוא יכול להגיע עד 51% ולכלול גם מס על הכנסות שנצמחו בחו"ל.

בשנת 2010 ממשלה הגבילה את ההטבה - האופציה הייתה זמינה רק ליחידים בעלי הכנסה השנתית עד 600,000 יורו. החל משנת 2015 אך ספורטאים מקצועיים לא נכללים יותר במסגרת החוק, כמו גם יזמנים עצמאיים.

כך שהיום חוק זה עדיין ידוע כחוק בקהאם, אך ברור שהוא כבר לא מכוון לספורטאים, אלא לשכירים בעלי הכנסה גבוהה. כוונת הממשלה היא למשוך לספרד עובדים מומחים השוהים כיום בחו"ל. 

ישנם תנאים להחלת חוק בקהאם לשכירים העוברים לעבוד בספרד והנה הם:
  • מועמד לא היה תושב ספרד במשך 10 שנים האחרונות,
  • מועמד עובר לספרד לצרכי עבודה ויש ברשותו חוזה העסקה,
  • עבודה אמורה להתבצע בשטח ספרד. החוק מאפשר לבצע חלק מעבודה בחו"ל, אך בתנאי שאחוז ההכנסות שהתקבלו בגינה לא עלות מעל 15% מסך ההכנסה,
  • העבודה חייבת להתבצע עבור חברה תושבת ספרד, כולל חברה גלובלית שיש לה בית קבע בספרד,
  • אם מועמד הינו בעל מניות בחברה - אחזקתו לא יכולה לעלות על 24%,
  • יש להגיש את הבקשה תוך 6 חודשים מתחילת העבודה,
  • הפטור חל בשנת ההגעה ובמשך 5 שנות המס הבאות, בסך הכל 6 שנים,
  • כל רווחי הון שיושגו בשטח ספרד יחויבו במס בשיעור של 35%.
כאמור, הכנסה מוגבלת עד סכום של 600,000 יורו בנשה. 

שימו לב כי על פי אפשרות זו,הנישום אינו מקבל ניכויים מההכנסה ברוטו (למשל עבור הוצאות משכנתא), ולכן הוא מתאים יותר לבעלי הכנסות גבוהות מאשר למשפחות מהמעמד הביניים.

ועוד דר חשוב - במעבר לספרד ובכלל לכל מקום בעולם לרילוקיישן - חשוב להתארגן ולתכנן אותו נכון ובזמן.
כאן תוכלו לקבל תוכנית מסודרת. אם יש לכם שאלות - אתם תמיד מוזמנים לפנות אלי.



Photo by deadline.com

תגובות

רשומות פופולריות