הקמת חברה בחו"ל למתן שירות - האם זה חוסך מס?

Photo by Tatiana Fet from Pexels

בבלוג שלי כבר נגעתי בנושא פתיחת חברה בחו"ל וציינתי כי בחלק מהמקרים ההכנסה שתתקבל מחברה כזו תחויב במס בישראל.

יש חשיבות רבה להגדרות.

אם החברה נשלטת ומנוהלת על ידי תושב ישראל, אז היא נחשבת לתושבת ישראל לכל דבר והכנסותיה חייבות במס בישראל.

מנגד, החברה שמנוהלת בחו"ל, מאפשרת לכאורה להעלים הכנסות של בעלי מניות ישראליים, שמספקים באמצעותה שירותים ללקוחות במדינות שונות.

כדי למנוע תכנוני מס כאלה, חוקק בשנת 2013 סעיף 175ב1 לפקודת מס הכנסה. הסעיף קובע כי כאשר חברת משלח יד זרה הפיקה הכנסות בחו"ל ממשלח יד מיוחד – ימוסו בעלי שליטה תושבי ישראל בדיבידנד רעיוני על רווחים האלו, לפי שיעור אחזקתם בחברה, כבר בעת היווצרות ההכנסה.

מה זה אומר? כמו שאמרתי, יש חשיבות רבה להגדרות.

ראשית - מה הגדרות של חברת משלח יד זרה (חמי"ז)?

מדובר בחברה פרטית, בשליטה של חמישה בני אדם לכל היתר, איננה חברת-בת ולא נסחרת בבורסה – כלומר, אין לציבור עניין בה. היא אמורה להיות חברה זרה לפי הגדרות בפקודת מס הכנסה – חברה שהתאגדה בחו"ל, ניהול ושליטה מתנהלים בחו"ל. יחד עם זאת, פרט חשוב - לפחות 75% מאמצעי השליטה בחברה אמורים להיות מוחזקים במישרין או בעקיפין בידי יחידים תושבי ישראל (או אזרחי ישראל ותושבי האזור), כולל דרך חברות. חישוב אחוזי שליטה קצת מסורבל, אני לא אפרט כאן, מוזמנים לפנות אלי ליתר פרטים.

למניין בעלי מניות לא נכללים עולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים, מקוון שהכנסות שלהם מחו"ל פטורות מדיווח ותשלום המס בישראל.

אילו הכנסות נחשבות כהכנסות ממשלח יד מיוחד?

הגדרות ופירוט ניתן למצוא בצו מס הכנסה (קביעת משלח יד מיוחד( שפורסם בשנת 2003, אגב, סעיף 5(5) לפקודה שמוזכר בו – הינו סעיף שהיה בתוקף עד שנת 2013, סעיף 75ב1 החליף אותו. עד שנת 2013 מיסוי היה על החברה ולא על בעלי מניות.

בצו מפורטת רשימת מקצועות חופשיים המהווים משלח יד מיוחד, לדוגמה – ייעוץ בתחומים שונים, מחקר ופיתוח מדעי, דוגמנות ועוד.

לצורך התאמה להגדרת חמי"ז מתייחסים לכלל הכנסות ורווחי החברה.

מי נחשב בעל שליטה?

מי שמחזיק יותר מ-10% מזכויות בחברה. נושא אחוזי אחזקה הינו בעצמו לא כזה פשוט, כי לפי חוק ישראלי יחיד נחשב כבעל שליטה גם כאשר בני משפחתו מחזיקים בזכויות בחברה ולאו דווקא הוא. ולפעמים גם מי שאינו בן משפחה. רק לומר לכם שאין טעם לרשום מניות על שם בן/בת הזוג או אפילו חבר.

אם הגעתם למסכנה שחברה הינה חברה שמרבית ההכנסות או רווחים שלה ממשלח יד מיוחד – מה עושים?

סעיף 75ב1(ד) מחייב את בעל השליטה בחמי"ז במס על חלקו ברווחי החברה, כאילו קיבל דיבידנד. יחד עם זאת, שיעור המס יהיה זהה למס חברות בישראל ולא מס שחל על דיבידנד. אם יש לחברה הפסדים – ניתן לקזז אותם כהפסדים עסקיים ע"פ סעיף 28 לפקודה (איך לקזז פסדים?).

כאשר מתקבל דיבידנד בפועל - נעשה חישוב נוסף כדי ליישר את הקו.

ומה עם המס ששולם בחו"ל?

למרות שמדובר במס ששולם על ידי החברה ולא בעל מניות, ניתן לקבל זיכוי כנגד מס הכנסה ישראלי. סכום המס הזר ששולם ייחשב ע"פ חלקו של בעל מניות בחברה.

אז כמו שאתם רואים – חוק מבטל כל טעם בהקמת החברה לצורך מתן שירותים ללקוחות חו"ל מפני פעילות דרך חברה ישראלית. עדיין יש את הנושא של הגנה משפטית - במקרה כזה כן מומלץ לפתוח ישות משפטית נפרדת, למשל חברת LLC.

תגובות

רשומות פופולריות