מיסי ירושה ועזבון בעולם - האם זה יקדם אותנו?

Photo by Tyler Nix on Unsplash

מזה כבר כמה ימים עיתונים בישראל מחממים את הנושא של הטלת מסי עזבון וירושה.

מס עזבון כידוע בוטל בישראל בשנות ה־80 בגלל גבייה נמוכה והשתוללות האינפלציה. האם זה באמת נושא לחזור ולדון בו עכשיו? כי הרי כולנו יודעים שמי שירווחי מכל זה - הם אנשי מקצוע שיכינו תכנון מס ללקוחות.

בקרב מדינות-חברות באירגון OECD, ישנם שני סוגי מס שקשורים לאירוע הטרגי במשפחה - מוות. מה הבדל ביניהם?

מיסי עיזבון מוטלים על השווי הנקי של נכס שבבעלותו של אדם שנפטר ביום מותו. לעומת זאת, מיסי ירושה מוטלים על מקבלי הנכס. במקביל בדרך כלל קיים מס על המתנות, ​​כך שלא ניתן יהיה להימנע מהם באמצעות העברת הנכס לפני הפטירה.

את שיעור מיסוי העזבון הגבוה ביותר - ביפן, 55 אחוזים. אחריה דרום קוריאה (50 אחוז) וצרפת (45 אחוז). שיעורים גבוהים של המס (40%) בבריטניה וארה"ב. 

בארה"ב אפילו פורסמו מקומות, בהן מומלץ לא למות (בשנת 2016, מעודכן ל-2018, מומלץ לא לקרוא לפני השינה).

שיעור מיסוי העיזבון הממוצע ב- OECD הוא 15 אחוזים. במדינות רבות קיימים גם פטורים שונים. זה משיג שתי מטרות. ראשית, זו דרך פשוטה להפוך מסים לפרוגרסיביים יותר. שנית, למסים הללו עלויות אכיפה גבוהות במידה לא סבירה. תוסיפו לכאן קושי ומורכבות הערכת שווי נכסים שעוברים בירושה. כל זה הופך את תהליך הגבייה ללא כדאי ברוב המקרים.

לרוב הדעות, מיסי עיזבון וירושה אינם מיסים יעילים לכלכלה ולא מביאים הכנסה רצינית למדינה, יש אפילו שמדבים על פגיעה בצמיחה כלכלית, מכוון שמיסים האלה חלים על ההון המקומי שמיועד לפיתוח ויצירת מקומות עבודה. רוב המדינות שגובות מיסי עיזבון או ירושה עושות זאת בשיעורים נמוכים. בנוסף, כאשר הפטורים ואסטרטגיות תכנון המס מצמצמים את בסיסו, המס הופך להיות פחות ופחות משתלם כמקור הכנסה. זאת הסיבה שמדינות רבות מבטלות את המס. מאז תחילת המאה 11 מדינות ביטלו את מיסי העיזבון או הירושה שלהן.

למשל, נורבגיה ושבדיה - מדינות הידועות בדרך כלל בפוליטיקה מתקדמת, בלטו מיסי עזבון וירושה. בשנת 2013, מייסד איקאה, אינגבר קמפראד, חזר לארץ מולדתו שבדיה לאחר ארבעים שנות מגורים בחו"ל מטעמי מס

ומה לגבי שוויון חברתי?... הרי כולנו רוצים למסור לילדינו משהו טוב ושווה ערך. חבל יהיה אם רצון זה יתנגש עם צורך לתכנון מיותר. ישנם דרכים יעילים יותר לגבות מס אמת.

ולגבי תכנון מס - הוא אפשרי בהחלט גם לגבי מיסים אחרים. מוזמנים לפנות אלי עם השאלות

תגובות

רשומות פופולריות