הכנסות מחשבון ניירות ערך, המתנהל אצל ברוקר זר.

 



רק דמיינו שעד שנת 2003 לא היה בישראל מס על רווחי הון ממכירת ניירות ערך!

נכון לעכשיו, ע"פ פקודת מס הכנסה, תושבי ישראל המקבלים הכנסה מניירות ערך בחו"ל חייבים לדווח ולשלם מס בארץ. אירוע מס מתרחש עם מימוש ניירות הערך (כגון מכירה, פדיון, תשלום ריבית או דיבידנד). רווח רעיוני לא ממוסה.

ישנם שני סוגי הכנסות שמתקבלות בזירת המסחר:

  •  רווחי הון מניירות ערך,
  •  דיבידנדים וריביות.

על שניהם אפשר לדווח באמצעות הגשת דיווח מקוצר.

קודם כל יש לפתוח תיק במס הכנסה – דרך המייצג או באופן עצמאי, בעמצאות טופס 5329ב - אשר מפרט פרטי נכסים הפיננסים שבבעלותכם.

דיווח רווחי הון

על רווחי הון ממכירת ניירות ערך יש לדווח פעמיים בשנה – על רווחים של מחצית הראשונה מדווחים עד 31/07 של אותה השנה. ביום הדיווח עליכם לשלם מקדמה למס הכנסה בגובה 25% מהרווח שהתקבל.

על הרווח ממכירת ניירות ערך במחצית השניה של השנה יש לדווח ולשלם מס עד ה-31 לינואר של השנה העוקבת.

סדר הדיווח נקבע עוד בשנת 2006 עבור מחצית הראשונה של אותה שנה ומאז לא השתנה. לפי הנחיות, הדיווח החצי-שנתי ייעשה באמצעות הודעה למחלקת הגבייה שבמשרדי פקיד השומה הרלבנטי.

כלומר, אין צורך למלא טופס כלשהו אלא מספיק לשלוח את ההודעה למחלקת הגבייה ובמקביל לשלם את המקדמה בסכום המצוין בהודעה.

בחישוב רווח הון ממכירת ניירות ערך יש להתייחס להפרשי שער מט"ח שהרי אלה לא חייבים במס. ערכים שמופיעים באישורים שתקבלו מברוקר הזר, הם מן הסתם בדולרים. גם במכירת ניירות ערך ישראליים משלמים מס על הרווח הריאלי, כלומר הרווח שנצבר מעבר לעליית המדד. אך במכירת ניירות ערך זרים במקום המדד מתחשבים בשינויים בשער חוץ. שימו לב שאם היה רווח בדולרים, השינוי בשער מט"ח לא יכול להפוך את זה להפסד. כמו כן, אם היה הפסד בדולרים, שינויי שער בדולר לא יכולים להפוך אותו לרווח.

תזכרו שבדיווח מקוצר לא ניתן לקזז הפסדים מול רווחים שהתקבלו - בשביל זה תצטרכו להגיש דוח שנתי מלא.

דיווח דיבידנדים ו/או ריבית

מי שקיבל דיבידנדים או ריבית, חייב לדווח עד ה-30 לאפריל שאחרי שנת המס את הסכום הכולל של דיבידנדים וריבית שקיבל – בשווי שקלי כמובן. יש לציין בדיווח, כמה מס זר נוכה במקור, וכמה מס עדיין חייב בישראל. כמובן, יש להשלים את יתרת המס עם הגשת הדו"ח.

את הדו"ח המקוצר ניתן להגיש דרך המייצג או באופן עצמאי - דרך מערכת מפ"ל של מס הכנסה. 

אם בחרתם להגיש דו"ח שנתי מלא (במקרים מסויימים זה עדיף - למשל כאשר צברתם הפסדים שברצונכם לקזז) או אם אתם חייבים להגיש דו"ח מלא מסיבות אחרות - יש להצטייד באישור מהברוקר על הכנסות שהיו לכם בשנת המס - טופס 1042S (ולאזרחי ארה"ב מדובר בטופס 1099).

בדף הראשון של טופס 1301 יש הסבר מפורט לגבי סוגי הכנסות שיש לכלול בדו"ח ועל הטפסים שעליכם לצרף. במקרה של הכנסות שהתקבלו דרך חשבון ברוקר זר, יש כמה טפסים שחובה לצרף. בנוסף, בעזרתם נעשה חישוב נכון ומבוסס של הכנסות או הפסדים מניירות ערך.

  • טופס 1325 מיועד לחישוב רווחי הון בשנת המס, 
  • טופס 1322 מיועד לסיכום רווחי הון, דיבידנדים וריביות, קיזוז הפסדים, כולל הפסדים משנים קודמות. על קיזוז הפסדים בהרחבה תוכלו לקרוא כאן,
  • טופס 1324 (או בשמו ההשני – נספח ד) מרכז את כל המידע על ההכנסות שלכם בחו"ל שחייבות במס ועל המס ששולם.

שימו לב שבמקרים, בהם מסחר בניירות ערך מגיע לרמה של עסק או כאשר מחזור השנתי חוצה רף של 2.5 מיליון שקל – הינכם חייבים להגיש דו"ח שנתי מלא בכל מקרה.

אם יש לכם שאלות - מוזמנים לכתוב בתגובות או לפנות אלי ישירות.


Photo by Chris Liverani on Unsplash


תגובות

רשומות פופולריות