קרן השתלמות לעצמאים

 


לקראת סוף שנת המס עצמאים ושכירים מבצעים הפקדות לפנסיה (כי זה חובה), וגם לקרן השתלמות, כי זו הדרך הטובה ביותר לחסוך בטווח בינוני עד ארוך.

מה יתרונות של קרן השתלמות?

עבור עצמאים, הפקדה של עד 4.5% מהכנסה השנתית נחשבת כהוצאה מוכרת. הפקדה מוגבלת לסכום של 11,925 ש"ח לשנת 2020 (על הכנסה של 265,000 ש"ח)

יחד עם זאת תוכלו להפקיד סכום נוסף של 6,675 ש"ח (תוספת עד לסכום ההפקדה המירבית של 18,600 ש"ח בשנת 2020). סכום זה לא יוכר כהוצאה, אך במישכה מקרן השתלמות עדיין תהינו מפטור ממס הכנסה על רווחים שנצברו.

עובד שכיר אמנם לא נהנה מהטבות מס על ההפקדות, אך ברוב המקרים מעביד משתתף בהן, ולכן ניתן לראות בכך תוספת מכובדת לשכר, הפטורה ממס הכנסה וביטוח לאומי.

לשכיר ההפקדה מוגבלת בסכום של 18,852 ש"ח בשנת 2020. בדרך כלל הפקדה היא בגובה 10% משכר ברוטו ומתחלקת כאמור, בין עובד, שמפקיד 2.5%, לבין מעביד שמשלים 7.5% הנוספים.

הפקדות מעבר לתקרה המותרת יחוייבו במס הכנסה וביטוח לאומי על חלקו של המעביד.

משיכה מקרן השתלמות.

המטרה המקורית של קרנות השתלמות הייתה לממן השתלמויות מקצועיות. כיום ניתן להשתמש בכסף לכל מטרה. כפי שציינתי, מדובר באפיק חיסכון מצויין לטווח בינוני עד ארוך.

תקבלו פטור ממס רווחי הון במשיכת הכספים בתנאי שחלפו 6 שנים או יותר מיום ההפקדה הראשונה. חישוב מועד שונה עבור שכיר ועצמאי: לשכיר מודדים זמן מסוף החודש בו בוצעה ההפקדה הראשונה. לעצמאי מודדים מה-31 לינואר שחל 6 שנים לאחר ההפקדה הראשונה. תוכלו לנייד את הכספיכם מקרן השתלמות אחת לאחרת תוך שמירה על הוותק המקורי.

אפשר למשוך כספים גם במועד מוקדם יותר בפטור ממס, אם אתם עונים על אחד מתנאים הבאים:

  • למטרת לימודים או השתלמות בישראל או בחו"ל אפשר למשוך כסף אם חלפו 3 שנים ממועד ההפקדה הראשון,
  • הגעתם לגיל פרישה וחלפו 3 שנים לפחות ממועד ההפקדה הראשון.

אם יש לכם כמה קרנות השתלמות והגעתם לוותק של 6 שנים לפחות באחת מהן – תוכלו להשתמש בוותק של קרן ההשתלמות הוותיקה גם עבור החדשה יותר בתנאים מסוימים.

על קרנות השתלמות של עובדי הוראה וגננות חלים כללים שונים, כיוון שהן נועדו לאפשר להם אמצעי מחיה בשנת שבתון.

חשוב לדעת - אם משכתם רק חלק מהכסף מקרן ההשתלמות, לא תוכלו להוסיף לאותו קרן הפקדות נוספות, תצטרכו לפתוח קרן השתלמות חדשה.

בשנת 2020 משרד האוצר אישר לשכירים ועצמאים שהכנסתם נפגעה בתקופת משבר הקורונה, למשוך מקרן השתלמות עד 7,500 ש"ח בחודש, ללא מס, ובסך הכל עד 45,000 ש"ח. הפטור ממס יהיה בתוקף לגבי משיכות שיבוצעו בתקופה מ-10.08.2020 ועד ל-09.02.2021.

משיכת סכום שעולה עד 7,500 ש"ח בכל חודש תחויב בתשלום מס הכנסה.

משיכה מוקדמת מקרן השתלמות.

משיכת כסף מקרן השתלמות אפשרית גם אם אינכם עומדים באף אחד מהתנאים שהוזכרו לעיל, אך מקרה כזה תצטרכו לשלם מס הכנסה גבוה. שכירים ישלמו מס על החלק שהפריש עבורם מעביד (3/4 מהפקדות). עצמאים יחוייבו במס על המס השולי שלהם.

חלופה טובה למשיכת כספים יכולה להיות הלוואה מקרן ההשתלמות. שיעור הריבית על הלוואה כזו עשוי להיות נמוך יחסית להלוואות מהבנק או מכל גורם אחר, ולא תדרשו לשלם עליהן מס. 

בנוסף, קרן ההשתלמות שלכם, אם היא מנוהלת טוב, ממשיכה לצבור רווחים.

החסרונות של הלוואה - שלא תוכלו להעביר את קרן ההשתלמות לבית השקעות אחר עד שתחזירו את מלוא ההלוואה, וכן שאתם מוגבלים במשיכת כסף ממנה.

לכל שאלה אתם מוזמנים לפנות אלי ואשמח לעזור.


תגובות

רשומות פופולריות